موسیقی و سنت در یمن یکی از مطالب شماره 61 این فصلنامه حوزه موسیقی است.
"فیلیپ د. اسکایلر در این مقاله، با در نظر داشتنِ ابهامِ اصطلاحِ "سنّت" نزد صاحبانِ آن در فرهنگهای مختلف و سپس با تمرکز بر یک مطالعهی قومنگارانه درباره ارتباطاتِ میان موسیقیدان و مخاطب و تأثیرات بستر بر اجرای گونههای موسیقایی، مفهوم سنّت در حوزهی آوازِ غیرمذهبیِ صنعانی را ارزیابی میکند. یمنیها، به عقیدهی مؤلف، در تعیین ملاک و معیار برای شناسایی یک اثر موسیقایی تحت عنوانِ "سنّتی"، سه جنبه ــ که در اینجا معمولاً متزاید و سه سطح پالایشی برای تعریفِ "سنّت"اند ــ را به شکل غیرمستقیم در نظر میگیرند".
فصلنامه موسیقی ماهور در دیگر صفحههای خود به مطالبی مانند عنوانهای زیر پرداختهاست:روشهای افزایش مهارتهای ذهنی و حرکتی نوازندگان،مطالعه پسازهای زهیِ مقیدِ کاسهدوبخشی، تار قاجاری:سه سند تصویری، وضعیت نقد موسیقی دستگاهی- ردیف.
وضعیت نقد موسیقی دستگاهی- ردیف، نوشته مجید کیانی است.نویسنده در این مقاله به طرح دیدگاههای خود مبنی براینکه ما در ایران نیازی به "علم قومموسیقیشناسیِ غربی و روششناسیِ نقد و پژوهشِ غربی"نداریم،پرداختهاست.او بر این باور است که " باید رشتهی جدیدی به نام "موسیقیشناسی ایرانی" تأسیس شود تا، با تشخیصِ آسیبهای موارد مذکور، ما را به اصالتها بازگرداند" و اینکه" پژوهشهای ایرانیِ تحت تأثیرِ قومموسیقیشناسیِ غربی و، بهتازگی، موسیقی عثمانی باعث شدهاند تا موسیقی دستگاهی در نظر ما ناچیز جلوه کند و در نتیجه تقصیر رکود در موسیقی ایرانی بر گردنِ ردیف انداخته شود، در حالی که علت این پدیده را میبایست در جای دیگری جست".